Kалендар

октомври 2022
пн вт ср чт пт сб нд
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

2015-10
2014-12
2014-11
2014-10
2014-09
2014-08
2014-07
2014-06
2014-05
2014-04
2014-03
2014-02
2014-01
2013-12
2013-11
2013-10
2013-09
2013-08
2013-07
2013-06
2013-05
2013-04
2013-03
2013-02
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05

Слабата мотивация на страните-членки до голяма степен е причината за неуспешното „позеленяване“ на ОСП

22.02.13 | Новини

Слабата мотивация на страните-членки на ЕС до голяма степен е причината за неуспешното изпълнение на плана на ЕК да направи директните плащания в ОСП с по-екологична насоченост съгласно водещата аграрна политика. Това предаде Агрозона.

Стратегията, която беше приета от неправителствените организации и която имаше за цел повлияе на реформите след 2013 г., също стана една от причините за провала на зеления компонент в ОСП, твърди професор Алан Матю от Колежа Тринити в Дъблин.

На среща относно реформите в ОСП в Брюксел, икономистът Себастиан Годинот от Световния фонд за дивата природа обвини членовете на Земеделската комисия в Европейския парламент, като обяви позицията им относно политиката за периода 2014-2020 за „срамна”.

Земеделската комисия се съгласи, че производителите от бранша, които получават средства от фондовете в ОСП по някои от схемите за развитие на селскостопанските райони, трябва задължително да отговарят на еко изискванията за плащане, а това от своя страна отваря врати за незаконно двойно финансиране“

Най-вероятно трите зелени компонента за 30% от директните плащания ще бъдат по-скоро доброволни отколкото задължителни, тъй като членовете на европейския парламент призовават за санкции за неизпълнение за да не изядат оставащите 70% от субсидиите.

Изискванията също могат да бъдат доста по-гъвкави като ръководителите на правителството са съгласни, че предложените „екологични приоритетни области” не бива да доведат до загуба в производството или доходите.

Разходите по втори стълб ще пострадат повече при съкращения от директните плащания по първи стълб, докато на някои държави ще бъде дадена възможността за прехвърляне на 25% от средствата от 2ри стълб към 1ви стълб.

„Невъзможно е да се противопоставяме срещу по-големи съкращения във 2ри стълб, тъй като там са съсредоточени по-големи правомощия”, изтъкна Матюс, който отдавна настоява за по-голям трансфер от директните плащания към средствата за развитие на селските райони.

„Никога не съм смятал, че бюджета щеше да е значително орязан, ако я нямаше необходимостта от опазване на околната среда” каза експерта , описвайки цялостният подход към опазване на околната среда на Съвета като „не толкова амбициозен”, колкото този на изпълнителната власт на ЕС.

Наблюдавайки, това че Брюксел продължава политиката на пазарната ориентация на ОСП, Матюс твърди, че идеята на бившият комисар по селското стопанство Мариан Фишър Боел, да се придвижват средства към 2-ри стълб, ”е всъщност да бъдат реверсирани”.

„Наистина не виждам драматично голям напредък по отношение устойчивостта на селското стопанство в ЕС, базиран на вероятният резултат от реформата – точно обратното”, обобщи той.

Екологичните групи на кампанията обърнаха поставиха на дневен ред засилването на кръстосаното съответствие в реформата на ОСП и призоваха за по-голямо финансиране на 2-ри стълб, отбеляза Матюс. Но „ако искате силен 1-ви стълб, тогава не можете да имате и силен 2-ри стълб,” заяви той – да искаш да „яздиш два коня едновременно” може да допринесе за това, което той вижда като потенциален „колапс” за опазването на околната среда.

Междувременно представителя на Световния фонд за дивата природа, Годинот представи мрачна картина на екологичните показатели от ефекта от следващата ОСП както следва – по-малко от 5% от реките на ЕС се очаква да бъдат възстановени в добро екологично състояние до 2015 година – Рамкова директива за водите отнасяща се за всички реки.

Повече от половината земеделски земи в ЕС биха могли да бъдат освободени от прилагането екосъобразни изисквания, обобщи той , с гласуването на ComAgri за освобождаване на стопанстките области в „Натура 2000”, включени във 2ри стълб в агро-екологичните схеми и тези за трайни насаждения. Членовете на ЕП по земеделие също искат да „убия” кръстосаното съответствие като премахнат 9 от 22 съществуващите изисквания, каза той – включвайки и тези за защита на влажните зони и минималната почвена покривка.

Ние се борихме с всички сили повече от една година да се срещнем с представители на ЕП и да обсъдим необходимостта от опазването на околната среда, но се оказа невъзможно, обобщи Годинот.

На неотдавашното гласуване на Парламента относно Общата рибарска политика, показа че институцията има смелостта да взема решения в перспектива, продължи той, с пленарно гласуване за реформата на ОСП следващият месец.

От своя страна Шелби Матюс, главен политически съветник на ЕС в подкрепа на фермерския съюз Copa-Cogeca, твърди, че са необходими по-големи стимули за земеделските производители за да предприемат едно по-успешно екологично производство.

Целите на Комисията за развитие на селските райони са „положителни” но „все още няма предприети мерки за постигането им”. Според нея съществуващите към момента до голяма тя голяма степен ще се запазят.

Брюкселският план за необходимостта от опазване на околната среда не прави достатъчно, за да запази производството, подчерта тя – въпреки че някои проучвания показват, че производството в действителност може да се повиши в дългосрочен план като резултат от мерките, отговори Годинот.