Kалендар

октомври 2022
пн вт ср чт пт сб нд
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31  

2015-10
2014-12
2014-11
2014-10
2014-09
2014-08
2014-07
2014-06
2014-05
2014-04
2014-03
2014-02
2014-01
2013-12
2013-11
2013-10
2013-09
2013-08
2013-07
2013-06
2013-05
2013-04
2013-03
2013-02
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05

ЕП поиска ускоряване на плана за преразпределение на преките плащания

04.02.13 | Новини

От Комисията по земеделие (КЗ) се съгласиха, че планът за преразпределение на преките плащания за страните-членки, засягащ така нареченото „сближаване“, трябва да се ускори. Евродепутатите са на мнение, че до 2018 г. плащанията на помощи на хектар трябва да бъдат не по-малко от 65% от средните за ЕС във всички страни, коментира Агрозона.

КЗ смята, че страните, които получават под 70% от средните плащания за ЕС, трябва да приемат намаляване на разликата между тази цифра и средната стойност за ЕС с 30%, тези, които получават 70-80% – 25%, а тези над 80% – с 10% – ход, който ще облагодетелства най-вече страните в долната част на списъка.

Един от докладчиците в земеделската комисия на Европейския парламент г-н Луис Мануел Капулас Сантос отбелязва, че планът на КЗ ще даде голям ръст на балтийските държави (където средните помощи за хектар са най-ниските в ЕС), но все още ги оставя далеч под средното ниво за ЕС.

Що се отнася до преразпределението в рамките на държавите-членки, депутатите в ЕП, както много и от правителствата, искат да се смекчи предложението за преход към фиксирани плащания на помощите, като се позволи плащанията да варират от средните за региона стойности с до 20% до 2019 г.

Комисията иска до 2019 г. всички страни да се ориентират към изравняване на плащанията, базирани на площ, с 40% преходни изисквания през първата година на прилагането на схемата, която вероятно ще стартира през 2015 г. Все пак КЗ предлага свиване на тази цел до 10%, както и удължаване на крайния срок до 2021 г.

Друго компромисно изменение, гласувано по време на заседанията, ще позволи на страните да прехвърлят до 15% от средствата по Първи стълб към Втори стълб – това означава по-голяма гъвкавост, отколкото беше предложена от Брюксел.

Друга промяна ще позволи до 15% от директните плащания на една страна, да бъдат на разположение за „съчетано“ подпомагане. Това е повече от ограничението от 10%, внесено от изпълнителния орган на ЕС. Планът беше критикуван от Националния съюз на земеделските производители във Великобритания като „невероятна стъпка назад“, която би могла сериозно да повлияе на пазарите.